Kämpa på, för ingen annan är så bra som du!

Hej på er! Nu sitter jag här som det lilla dyslexi barnet jag är och tänkte försöka skriva en sammanfattande text. Brukar inte gå så bra but i try så… here we go.

 

Jag har fått en ful ovana att kolla in i fönster när jag går förbi en lägenhet. Och idag när jag var på väg hem från stan gjorde jag det. Kollade in i en lägenhet  och såg ett vardagsrum (wooow) nejdå. Men bredvid soffan var det en säng och bredvid sängen stod en rullator. I sängen låg en tant på kanske 70 år om inte äldre. Jag tänkte direkt: Stackaren, kämpar kanske för att klara av att leva. Just då kom jag och tänka på en sak. Vi som är i tonåren har det jobbigt nu, känslorna är starka och alla saker som händer i våra liv blir automatiskt förstorade. Vi vill det inte men det bara är så!

Du som läser det här kanske nyss har förlorat en anhörig och vill bara kräva ner dig för han/hon stod dig så nära. Ryck upp dig! Vara ledsen ibland får du men låt det inte ta all din energi för du tjänar inget på det. Ingen annan heller för den delen.

Eller så kanske du nyss har förlorat din pojkvän och kan knappt gå utanför dörren. Vill bara ligga i sängen och tänka. Tänka på vadå? Att han var otrogen? Att han bara lämnade dig och kommer ångra sig sen? Du känner dig sämst för han lämnade dig? Lägg ner bruden! Han lämnade dig för han var inte lika stark som du. Sakna får man göra men på med ett leende och gör saker som får dig att må bra! Tänk inte på det med vilja, sörj inte i onödan för du vinner inget på det!

Du kanske har fått en diagnos för ADD eller ADHD eller något liknande. Du klarar inte av hur du blir med tabletterna och har svårt att komma in i rutinerna. Du kan inte fixa skolan hur mycket du än kämpar. Håll ut! Du kommer fixa det bara du ger det tid. Tiden kanske knappt finns men tro mig, det fixar sig bara du ger järnet kommer det fixa sig i sista sekund.

Du kanske är osams med en vän? Åhhhh nej, det är som en förkylning. Det kommer och går. Be om ursäkt om du gjorde fel, accepteras det inte. Vänta och håll ut. Låt den människan komma till dig när den har fattat att den inte vinner något på att fjanta omkring.

Du går sista året i gymnasiet och det är en termin kvar innan du tar studenten. Du har fortfarande inte fixat en fördjupning i Svenska A från första året i gymnasiet, för du inte orkar börja med den. Pågrund av att du är stressad över det du har i skolan nu redan. Ge det en helg! Du kommer inte missa så mycket på den där festen du ska gå på, du kommer antagligen inte missa något. Du kommer vara stolt efteråt när skolarbetet är gjort!

Det finns 100000 olika saker till jag kan ta upp men nu kände jag att detta är några av de viktigaste sakerna. Det jag vill få fram är att känn dig inte värdelös och jaga upp dig så fort drama kommer in i ditt liv. Få sakerna överstökade så fort du kan och försöka att le hela tiden. För det smittar av sig. Visst det är svårt att låtsas vara glad men försök de dagarna du kan för det gör dig glad automatiskt. Du lurar hjärnan. Du är 15-19 år ungefär så ta vara på det. Du sitter och längtar till läxorna är borta och du kan jobba, samtidigt få cash. Du kommer aldrig mer komma till dina klasskompisar igen. Aldrig mer äta den där trötta maten i skolan. Men vet du, du kommer sakna det. Alltihopa. Ta vara på den, var glad över vart du står och låt ingen människa få dig att känna dig dålig. För oavsett om du är stor, liten eller vad som helst så äger du! Kom ihåg det. Så länge du presterar så äger du! Kämpa för din skull, ditt liv och sprid glädje. För det kommer göra skillnad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0